CARITA MAHABARATA
Pandawa
jeung Kurawa
Prabu Pandu Dewanata téh hiji
raja ti karajaan Astina. Anjeuna boga putra lima sadulur anu baris katelah Pandawa
Lima, anu dilahirkeun ti dua istrina nya eta Déwi Kunti jeung Déwi
Madrim. Éta Pandawa Lima ti nu panggedéna nepi ka pangleutikna téh nya éta;
Yudistira, Bima, Arjuna, Nakula jeung Sadéwa. Yudistira
boga ngaran kanyaah atawa ngaran leutikna nya éta Puntadewa, Bima
ngaran leutikna nya éta Séna, Arjuna ngaran leutikna téh Permadi,
dilahirkeun ti ibu Déwi Kunti. Sedeng Nakula nu boga ngaran
leutik Punten, jeung Sadéwa nu boga ngaran leutikna Tangsen
dilahirkeun ti ibu Déwi Madrim.
Hanjakal Pandu Déwanata tilar keur
ngora kénéh, sarta barudakna masih laleutik. Alatan barudakna tacan bisa
nyarekel kadali pamaréntahan pikeun ngaheuyeuk dayeuh ngolah nagara karajaan
Astinapura, korsi pamaréntahan pikeun saheulaan dipasrahkeun ka Déstarata
salaku lanceuk Pandu Déwanata. Jaga lamun palaputra Pandawa Lima geus sawawa,
mangka Astinapura baris dipasrahkeun ka aranjeuna salaku pawaris hak tahta anu
sah.
Déstarata téh pisikna teu sampurna,
dua panonna teu ningali alias lolong. Salian ti éta, pamadeganana kurang kuat,
gampang robah, gampang dihasut tur gampang diolo ku barudakna anu jumlahna saratus,
katelah palaputra Kurawa. Ampir sakum palaputra Kurawa miboga watek
goréng kayaning, hasud, sirik-pidik, sarakah, tukang bohong, tukang fitnah,
jeung lian-lianna.
Rencana pamasrahan tahta Astinapura
ka palaputra Pandawa putra Pandu kahalang ku Déwi Gandari salaku
pamajikan Déstarata jeung salaku indung palaputra Kurawa. Déwi Gandari satekah
polah lumaku kumaha carana sangkan tahta Astinapura téh jaga teu ragrag ka
palaputra Pandawa salaku pawaris sah, tapi ragrag ka pihak Kurawa salaku
palaputra manéhna. Ambisi Déwi Gandari dirojong ku adina nu ngaranna Harya
Suman nu katelahna Patih Sangkuni, hiji patih di karajaan
Astinapura. Patih Sangkuni boga pikiran yén sangkan tahta Astinapura bisa
dicekel ku pihak Kurawa, mangka Pandawa Lima kudu disingkirkeun ti Karajan
Astinapura.
Ti baheulana, Pandawa Lima sok
leuwih punjul ti batan Kurawa. Boh tina kaparigelan maénkeun pakarang,
kapunjulan kapribadian, tur élmu pangaweruh boh kabatinan atawa kanagaraan. Hal
ieu ngalatarankeun mumusuhan di antara maranéhna leuwih ngebebela. Puntadéwa
atawa Yudistira unggul dina widang sastra jeung kanagaraan, Bima punjul dina
widang maénkeun gada, Arjuna punjul dina widang manah jeung élmu perang, sedeng
Nakula-Sadéwa sanajan can sawawa punjul dina prilaku jeung kapribadian.
Bima nu dedeg pangadegna jangkung
badag tur bedas tanagana, mindeng kelibet masalah jeung pihak Kurawa. Duryudhana
jeung adina Dursasana ti pihak Kurawa pernah digampleng ku Bima alatan
maranéhna nyieun gara-gara ka pihak Pandawa. Sok sanajan digulung dirempug
dikoroyok ku duaan, tapi dina éta tarung téh angger Bima nu unggul. Ti harita
Bima sok jadi sasaran kaceuceub-kageuleuh pihak Kurawa.
Hiji waktu, Bima nu pohara rampus
daharna dibéré racun ku Kurawa dina kadaharannana. Sanggeus Bima kapiuhan,
awakna tuluy dipiceun ka sumur Jalatunda anu eusina pinuh ku mangpirang
oray nu matih peurahna. Ngan ku pitulungna Batara Dadungnala, Bima
salamet tina bahaya pati. Malah, ti saprak harita Bima jadi kebal ku mangpirang
baruang (racun) nu sakumaha matihna gé.
Sadar usahana nyingkahkeun Bima téh
gagal, pihak Kurawa nyieun deui tarekah nyingkahkeun pihak Pandawa ku jalan
ngaduruk balé Sigala-gala tempat sararé Pandawa sarta Ibu Déwi Kunti. Ngan éta
tarekah gé gagal deui alatan Pandawa ditulungan ku Batara Naradha, Sang
Hyang Antaboga, jeung Yama Widura.
Sangkan pacogrégan antara Kurawa
jeung Pandawa teu terus lumangsung, para kokolot nu diluluguan ku Resi Bisma
jeung Yama Widura méré tarekah ka Déstrarata sangkan Pandawa Lima dibéré
leuweung geledegan nu katelah Wanamarta (Wana = Leuweung, Amarta =
Ngaran éta leuweung). Éta bongbolongan téh disapukan atawa disatujuan ku
Déstrarata, nya antukna Wanamarta dipasrahkeun ka Pandawa.
Alatan palaputra Pandawa mah punjul
pisan dina sagala widang –kaasup widang Tata Nagara-, tur dibantuan ogé ku
sawatara Déwa jeung sobat-sobat Pandawa, dina waktu nu singget maranéhna bisa
ngarobah Wanamarta nu asalna leuweung geledegan jadi hiji nagara atawa karajaan
kalawan dibéré ngaran karajaan Amarta, tur boga puseur dayeuh atawa
ibukota nu dibéré ngaran Indraprasta. Beuki lila Amarta beuki maju.
Karajaanna beuki gedé jeung kuat, sabab loba karajaan-karajaan leutik nu
garabung ka Amarta.
Hal ieu ngabalukarkeun rasa ceuceub
Kurawa ka Pandawa beuki mahabu. Antukna, pacogrégan dua pihak nu beuki gedé
jaga di carita satuluyna bakal bubuara jadi perang rongkah antara Pandawa Lima
jeung Kurawa, katelah Perang Bharatayuda di padang Kurusétra.
Tokoh Pandawa
lima
Kubu Pandawa diwangun ti lima inohong, alatan éta pisan mindeng disebut Pandawa lima. Para Pandawa éta téh:
1. Yudistira
Atawa Puntadewa nyaéta raja nagara Amarta atawa Indrapasta. Sanggeus perang Baratayuda, jadi raja Astina anu boga gelar Prabu Kalimataya. Sipatna: jujur, sabar, haténa suci, berbudi luhur, resep nulungan sasama, mitresna kolot sarta nangtayungan saudara-saudaranya.
2. Bima
Bima ogé dipikawanoh kalayan ngaran Bratasena. Manéhna ogé disebud Bayu Suta alatan dianggap minangka putra ti Déwa Angin. Harti ngaran Bima nyaéta satia dina hiji dangong, teu kungsi mendua sarta teu resep berbasa-basi.
3. Arjuna
Arjuna nyaéta ksatria anu sakti mandraguna, kabogoh para Déwa. Manéhna nyaéta titisan Déwa Wisnu.
Manéhna katelahna lelananging jagad, parasnya pohara tampan sarta euweuh tandingannya. Sipatna: Resep nulungan sasama, gemar bertapa, cerdik sarta pandai, ahli diwidang kabudayaan sarta kasenian sarta berjiwa ksatria. Tapi aya kelemahan anu henteu kaci diteladani sarta dilarapkeun dina jaman ayeuna nyaéta beristri loba.
4. Nakula
Nyaéta baraya kembar Sadewa. Nakula saurang ahli dina widang Tatanén.
5. Sadewa
Manéhna dilahirkan kembar jeung Nakula. Sanggeus perang Baratayuda, Sadewa jadi raja jeung Nakula di Mandraka. Sadewa nyaéta ahli dina widang peternakan.
Kubu Pandawa diwangun ti lima inohong, alatan éta pisan mindeng disebut Pandawa lima. Para Pandawa éta téh:
1. Yudistira
Atawa Puntadewa nyaéta raja nagara Amarta atawa Indrapasta. Sanggeus perang Baratayuda, jadi raja Astina anu boga gelar Prabu Kalimataya. Sipatna: jujur, sabar, haténa suci, berbudi luhur, resep nulungan sasama, mitresna kolot sarta nangtayungan saudara-saudaranya.
2. Bima
Bima ogé dipikawanoh kalayan ngaran Bratasena. Manéhna ogé disebud Bayu Suta alatan dianggap minangka putra ti Déwa Angin. Harti ngaran Bima nyaéta satia dina hiji dangong, teu kungsi mendua sarta teu resep berbasa-basi.
3. Arjuna
Arjuna nyaéta ksatria anu sakti mandraguna, kabogoh para Déwa. Manéhna nyaéta titisan Déwa Wisnu.
Manéhna katelahna lelananging jagad, parasnya pohara tampan sarta euweuh tandingannya. Sipatna: Resep nulungan sasama, gemar bertapa, cerdik sarta pandai, ahli diwidang kabudayaan sarta kasenian sarta berjiwa ksatria. Tapi aya kelemahan anu henteu kaci diteladani sarta dilarapkeun dina jaman ayeuna nyaéta beristri loba.
4. Nakula
Nyaéta baraya kembar Sadewa. Nakula saurang ahli dina widang Tatanén.
5. Sadewa
Manéhna dilahirkan kembar jeung Nakula. Sanggeus perang Baratayuda, Sadewa jadi raja jeung Nakula di Mandraka. Sadewa nyaéta ahli dina widang peternakan.
Tokoh Kurawa
Kurawa mangrupa jumplukan antagonis dina carita Mahabharata. Jumlah maranéhanana aya saratus, tapi dua sipat utamana nyaéta Duryodana sarta Dursasana.
1. Duryodana
Manéhna mangrupa putra pangkolotna di jumplukan Kurawa. Duryodana digambarkan pohara licik sarta telenges. Cacak miboga watek jujur, manéhna gampang terpengaruh hasutan alatan kedunguannya sarta biasa diogo ku kolotna.
2. Dursasana
Manéhna nyaéta salah saurang Kurawa anu cukup kaceluk. Awakna gagah, sungutna rubak sarta miboga sipat songong, resep bertindak sewenang-wenang, menggoda wanoja sarta gumbira ngécé batur
Kurawa mangrupa jumplukan antagonis dina carita Mahabharata. Jumlah maranéhanana aya saratus, tapi dua sipat utamana nyaéta Duryodana sarta Dursasana.
1. Duryodana
Manéhna mangrupa putra pangkolotna di jumplukan Kurawa. Duryodana digambarkan pohara licik sarta telenges. Cacak miboga watek jujur, manéhna gampang terpengaruh hasutan alatan kedunguannya sarta biasa diogo ku kolotna.
2. Dursasana
Manéhna nyaéta salah saurang Kurawa anu cukup kaceluk. Awakna gagah, sungutna rubak sarta miboga sipat songong, resep bertindak sewenang-wenang, menggoda wanoja sarta gumbira ngécé batur
Tidak ada komentar:
Posting Komentar